Potřebujete poradit?

Poslat zprávu

Máte dotaz či připomínku? Napište nám.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
  • Odpovíme vám ještě dnes, nejpozději však následující pracovní den.

Povinné ručení v roce 2020: Připlatí si rizikoví řidiči a řidiči elektromobilů

V letech 2013 až 2018 se průměrné ceny povinného ručení držely stabilně pod 3 000 korun ročně. Pokud zdražovaly, tak pouze mírně a jen pro některé skupiny řidičů. Změna přišla loni, kdy ceny POV průměrně vzrostly o 4 %. Letos řidiče čeká ještě výraznější zdražení.

Pojišťovny si už několik let hlasitě stěžují, že je pro ně povinné ručení značně nerentabilní. Platí to i přesto, že se jedná o zákonné pojištění, které musí mít sjednané všichni čeští řidiči vlastníci provozované motorové vozidlo. 

Zatímco ceny pojistného se dlouhodobě drží nízko pod hranicí 3 000 korun za rok, počet dopravních nehod a jiných pojistných událostí, průměrná výše jedné škody a hlavně celkový objem vyplaceného pojistného plnění neustále narůstá. 

Dramatický také přibývá počet elektromobilů, které za povinné ručení dosud platily nejnižší možnou sazbu. To vše by se mělo letos změnit.

Průměrná výše škody vzrostla o více než 50 %

K nárůstu průměrné výše škody došlo po roce 2013. Do té doby se průměrná výše škody (2000 až 2013) pohybovala někde mezi 37 000 až 45 000 korun. Po roce 2013 však došlo k dramatickému nárůstu až na 65 tisíc korun v průměru za jednu pojistnou událost, což představuje více než 50% nárůst.

Ceny pojistného přitom zůstaly v podstatě stejné. Pojišťovny tak na uhrazeném pojistném od pojistníků získaly výrazně méně, než vyplatily poškozeným. Zásadní vliv na nárůst vyplaceného odškodného mělo přijetí nového občanského zákoníku v roce 2014, který zrušil dosavadní tabulky a zvýšil odškodné za úrazy, zejména pak úrazy s trvalými následky a úmrtí.

Za posledních 5 let povinné ručení v průměru zdražilo o pouhých 5,6 %, uvádí Česká asociace pojistitelů (ČAP), což v přepočtu činí 160 korun. To však platilo pro běžné řidiči ve věku kolem 35 let a s příkladným bezeškodním průběhem. Mladí řidiči do 30 let na tom byli mnohem hůře. V jejich případě povinné ručení zdražilo až o 29 %, což činí přibližně 1 300 Kč. Důvod je jasný. Rizikovost mladých řidičů je totiž až pětinásobně vyšší než u ostatních “zkušenějších a vyježděnějších” řidičů.

Nízké ceny za POV jsou neudržitelné

Prvních pár let se povinné ručení vyplatilo i s nižšími cenami. Pojišťovny prostřednictvím levnějšího povinné ručení rozšiřovaly klientskou základnu a novým klientům nabízely další pojistné produkty za normální ceny, které jim ztrátu na POV z velké části vynahrazovaly. V současné době však ztráta narostla do rozměrů, které již nejsou schopné udržet ceny na stávající úrovni.

Za posledních deset let počet pojištěných vozidel narostl z 6,4 milionů na 8,4 milionů a rozdíl mezi zaplaceným pojistným a vyplaceným plněním činí přes 1,8 miliardy korun. Pojišťovny tento rozdíl už nemají čím kompenzovat a zdražování povinného ručení je tak nevyhnutelné.

Dalším důvodem, který hovoří ve prospěch zdražování, je všeobecný nárůst mezd a cen. Pojišťovny vyplatí více peněz nejen na odškodném, ale také autoservisům, kteří si účtují více peněz nejen za materiál a náhradní díly, ale také za práci dražších automechaniků a dalších pracovníků. Cenu oprav zvyšují také přísnější pravidla a normy týkající se emisí, senzorů, diagnostiky apod.

„Již několik let trvá situace, kdy v souvislosti s narůstajícím počtem škod a především jejich finanční náročností (nová auta, složitější opravy a dražší díly apod.) se stále více rozevírají pomyslné nůžky mezi průměrným povinným ručením a s růstem průměrné škody,“ uvedla Veronika Nová, mluvčí ČAP,  a dodala: „U majetkových škod lze očekávat pokračování růstu škodní inflace, která je způsobená navyšující se cenou práce v autoservisech, rostoucí cenou náhradních dílů i sofistikovanějšími (a tím nákladnějšími) opravami vozidel.“

Zdražení povinného ručení se bude týkat také elektromobilů

Nových cen povinného ručení by se měly dočkat také elektromobily, jejichž počet se každým rokem zvyšuje. Povinné ručení pro elektromobily zatím nenabízí všechny pojišťovny a ty které ano, si zpravidla účtovaly pouze základní sazbu určenou pro automobily s tradičním benzínovým nebo dieselovým pohonem. 

Ceny povinného ručení pro elektromobily se začaly měnit už v loňském roce a zdražování by mělo pokračovat letos a pravděpodobně i v příštích letech. POV pro elektromobily je dražší až o 2 000 korun. Pojišťovny tvrdí, že opravy elektromobilů jsou výrazně nákladnější, zejména pak ty, které se týkají poškozených baterií. Dražší bývají také asistenční služby.

Porovnání povinného ručení u auta s benzínovým pohonem a elektromobilem (pojistníkem je 45-letý muž žijící v Praze a jezdící bez nehody):

Škoda Scala 1.0 TSI/85 kW Monte Carlo

Elektromobil Renault Zoe/80 kW

Allianz

1 656 Kč

1 728 Kč

AXA

2 089 Kč

2 464 Kč

Generali a ČP

2 945 Kč

2 945 Kč

ČPP

1 519 Kč

3 556 Kč

ČSOB

2 375 Kč

2 874 Kč

Direct

2 010 Kč

2 010 Kč

Kooperativa

2 510 Kč

3 250 Kč

Slavia

2 844 Kč

2 685 Kč

Uniqa

4 505 Kč

4 735 Kč

Zdroj: Kalkulačka povinného ručení